Tannkjøtt – sykdom og betennelse

God munnhelse er viktig, og i dette inngår tannkjøtt som en viktig komponent. Dessverre går mange rundt med alvorlige tannkjøttsykdommer uten å få dette behandlet som følger av dårlig eller manglende tannhygiene.

Hos Bogstadveien Tannlege har vi høy ekspertise på behandling av tannkjøttsykdom og betennelser i tannkjøttet.

Vanlige symptomer på tannkjøttbetennelse eller sykdom

De vanligste symptomene på at man kan ha en tannkjøttsykdom eller betennelse er:

• Tannkjøtt som blør lett eller føles ømt
  • Hovent tannkjøtt (spesielt dersom det varer lenge)
  • At tenner virker løse eller blir løse
  • Endring i tannkjøttets farge eller utseende
  • Eller at du har vedvarende dårlig ånde

Om du opplever eller har opplevd slike symptomer er det derfor smart å bestille en time hos tannlege for undersøkelse. Du kan bestille time for undersøkelse hos Bogstadveien Tannlege ved å ta kontakt på telefon 21 08 01 49 eller ved å benytte bookingskjema nederst på denne siden. Om du ikke tidligere har vært pasient hos oss, så vil du også få 30% rabatt på første undersøkelse.

Hva er en tannkjøttbetennelse?

De medisinske navnene på tannkjøttsbetennelser er gingivitt og periodontitt (pyrea).

Tannkjøtt som lett begynner å blø er ofte tegn på gingivitt.Gingivitt:

Dette er en mildere form for tannkjøttbetennelse hvor symptomene ofte er at tannkjøttet blir rødt, hovent og blør lett. Gingivitt skyldes oftest et bakteriebelegg som ligger på tennene i tannkjøttskanten, og er også derfor den type tannkjøttbetennelse som er raskest å bli kvitt.

Behandling av gingivitt:

Regelmessig pussing av tenner og bruk av tanntråd/tannstikker vil ofte senke betennelsen, men det er anbefalt å besøke tannlege for å få en grundig førstegangsbehandling og fjerning av tannsten. Hos oss vil du under en slik behandling få råd og tips som vil hjelpe mot tannkjøttbetennelsen.

Periodontitt (pyrea):

Om betennelse har fått festet seg, skaper dette ofte større ”lommer” langs tannrøttene hvor bakterier blir liggende og irritere tenner, tannkjøtt og i alvorlige tilfeller også kjevebenet. Dette kalles periodontitt eller pyrea.

Denne typen tannkjøttbetennelse vil kunne føre til at man mister tenner og en gradvis reduksjon av kjevebenet. Symptomer på periodontitt (pyrea) inkluderer løse tenner, at tannkjøtt har trukket seg lang oppover på enkelte tenner samt hovent tannkjøtt som endrer farge.

Behandling av periodontitt (pyrea):

Behandling av periodontitt krever jevnlige tannlegebesøk, hvor tannlege sørger for god rengjøring og behandling. Under behandlingene vil tannlege fjerne plakk og tannstein over og under tannsteinranden, og skylle ut bakterier. Dette i kombinasjon med økt fokus på god munnhygiene på egenhånd vil over tid sørge for at betennelse går ned, og at kroppen får tilbakeført tannkjøttet til enn sunn og vanlig stand.

Mistenker du tannkjøttsykdom?

Benytt vårt bookingskjema nedenfor, eller ta kontakt på telefon 21 08 01 49.

Nyhet!

Usynlig tannregulering.

Få rette tenner og et flott smil uten tradisjonel regulering, ta kontakt for mer informasjon.